Nombre total de pages vues

02/05/2021

ASTRONOMY - Clouds of the Carina Nebula

2021 May 2
A picture of the gas and dust clouds that appear in the center of the Carina Nebula. 
Please see the explanation for more detailed information.

Clouds of the Carina Nebula
Image Credit & Copyright: John Ebersole

Explanation: What forms lurk in the mists of the Carina Nebula? The dark ominous figures are actually molecular clouds, knots of molecular gas and dust so thick they have become opaque. In comparison, however, these clouds are typically much less dense than Earth's atmosphere. Featured here is a detailed image of the core of the Carina Nebula, a part where both dark and colorful clouds of gas and dust are particularly prominent. The image was captured in mid-2016 from Siding Spring Observatory in Australia. Although the nebula is predominantly composed of hydrogen gas -- here colored green, the image was assigned colors so that light emitted by trace amounts of sulfur and oxygen appear red and blue, respectively. The entire Carina Nebula, cataloged as NGC 3372, spans over 300 light years and lies about 7,500 light-years away in the constellation of Carina. Eta Carinae, the most energetic star in the nebula, was one of the brightest stars in the sky in the 1830s, but then faded dramatically

01/05/2021

ASTRONOMY - Perseverance from Ingenuity

 2021 May 1

See Explanation.  Clicking on the picture will download
the highest resolution version available.

Perseverance from Ingenuity
Image Credit: NASAJPL-CaltechIngenuity

Explanation: Flying at an altitude of 5 meters (just over 16 feet), on April 25 the Ingenuity helicopter snapped this sharp image. On its second flight above the surface of Mars, its color camera was looking back toward Ingenuity's current base at Wright Brothers Field and Octavia E. Butler Landing marked by the tracks of the Perseverance rover at the top of the frame. Perseverance itself looks on from the upper left corner about 85 meters away. Tips of Ingenuity's landing legs just peek over the left and right edges of the camera's field of view. Its record setting fourth flight completed on April 30, Ingenuity collected images of a potential new landing zone before returning to Wright Brothers Field. Ingenuity's fifth flight would be one-way though as the Mars aircraft moves on to the new airfield, anticipating a new phase of operational demonstration flights.

30/04/2021

PRATIQUE/POURQUOI - Pourquoi y a t-il la syllabe ''di'' dans les jours de la semaine ?



On peut remarquer que chaque jour de la semaine possède la syllabe di ajoutée à la racine du jour. Les jours font référence à une planète de notre système solaire, soit : Lundi pour la Lune, Mardi pour Mars, mercredi pour Mercure, jeudi pour Jupiter, vendredi pour Vénus, samedi pour Saturne et dimanche qui est le jour du Seigneur ou dans d'autres termes : Dies Dominicus.

Dies veut dire jour en latin donc cela veut dire jour de la Lune pour Lundi, jour de Mars pour Mardi, etc.

ASTRONOMY - Pink and the Perigee Moon

 2021 April 30

See Explanation.  Clicking on the picture will download
the highest resolution version available.

Pink and the Perigee Moon
Image Credit & Copyright: Alice Ross

Explanation: On April 25 a nearly full moon rose just before sunset. Welcomed in a clear blue sky and framed by cherry blossoms, its familiar face was captured in this snapshot from Leith, Edinburgh, Scotland. Known to some as a Pink Moon, April's full lunar phase occurred with the moon near perigee. That's the closest point in its not-quite-circular orbit around planet Earth, making this Pink Moon one of the closest and brightest full moons of the year. If you missed it, don't worry. Your next chance to see a full perigee moon will be on May 26. Known to some as a Flower Moon, May's full moon will actually be closer to you than April's by about 98 miles (158 kilometers), or about 0.04% the distance from the Earth to the Moon at perigee.

AERONAUTIQUE - L'avion automatique


Le principe d'assistance à l'atterrissage est le quotidien des avions de ligne, mais ceux-ci sont guidés par des balises et signaux provenant de l'aéroport, c'est ce qu'on appelle le système d'atterrissage aux instruments (ILS). Toutefois, s'ils sont assistés, les pilotes ne lâchent pas les commandes de vol. Mais tous les aéroports ne sont pas équipés de ces systèmes et encore moins les aérodromes. Et justement, c'est pour les avions de tourisme que ce système mis au point par les chercheurs a été conçu.

L'idée est de rendre plus sûr l'approche et l'atterrissage et surtout dans des conditions météorologiques compliquées pour le pilote du dimanche. Un fort vent de travers nécessite, par exemple, beaucoup d'expérience pour être géré sans souci. Le laboratoire ne s'est pas inspiré des avions de ligne, le module de pilotage autonome baptisé Fly-by-Wire est à la fois géré par GPS et un mix de caméras infrarouges et haute définition pour évaluer la position de l'appareil par rapport à la piste, même avec une visibilité dégradée. Avec les données recueillies, l'avion adapte sa descente en finale pour mener son atterrissage tout seul, arrondi et décélération compris.

Futura Sciences

29/04/2021

ASTRONOMY - Apollo 17: The Crescent Earth

 2021 April 29

See Explanation.  Clicking on the picture will download
the highest resolution version available.

Apollo 17: The Crescent Earth
Image Credit: Apollo 17NASARestoration - Toby Ord

Explanation: Our fair planet sports a curved, sunlit crescent against the black backdrop of space in this stunning photograph. From the unfamiliar perspective, the Earth is small and, like a telescopic image of a distant planet, the entire horizon is completely within the field of view. Enjoyed by crews on board the International Space Station, only much closer views of the planet are possible from low Earth orbit. Orbiting the planet once every 90 minutes, a spectacle of clouds, oceans, and continents scrolls beneath them with the partial arc of the planet's edge in the distance. But this digitally restored image presents a view so far only achieved by 24 humans, Apollo astronauts who traveled to the Moon and back again between 1968 and 1972. The original photograph, AS17-152-23420, was taken by the homeward bound crew of Apollo 17, on December 17, 1972. For now it's the last picture of Earth from this planetary perspective taken by human hands.

28/04/2021

PRATIQUE/POURQUOI - Pourquoi n'utilise-t-on pas les volcans comme incinérateurs d'ordures ?


Nous le savons, le traitement de nos ordures est un sujet qui pose quelques problèmes dans notre société. Il n'est pas facile de savoir ce qu'il faut en faire, sans porter atteinte à notre planète. Mais si nous employions nos ressources naturelles pour traiter ces déchets ? Plus précisément, pourquoi ne pas utiliser les volcans comme incinérateurs d'ordures ? Une pensée qui peut faire sens, mais qui pose cependant quelques problèmes.

L'idée est intéressante, et fut évoquée à de nombreuses reprises. Après tout, pourquoi ne pas utiliser les volcans pour traiter nos déchets ? Ce concept ne date pas d'aujourd'hui, mais au final, la réalisation est complexe, voire impossible, et ce, pour plusieurs raisons. Tout d'abord, et malgré ce que l'on pense, cela est difficilement réalisable car la lave n'est pas assez chaude pour détruire tous les déchets. En effet, sa température est généralement comprise entre 750 et 1300 degrés. Cela peut sembler élevé mais c'est, au final, trop faible pour certains matériaux. Les déchets nucléaires en particulier ne pourraient être détruits.

De plus, il faut également penser à l'impact écologique. En effet, ce n'est pas parce que l'incinérateur serait naturel, qu'il n'y aurait pas de conséquences. Au contraire, des gaz toxiques seraient même produits. Cela proviendrait des combustions incomplètes, mais également des déchets brûlés eux-mêmes. Cela n'est donc pas envisageable. La seule solution serait de poser plusieurs filtres sur le volcan, ce qui semble assez peu réalisable.

Il faut aussi prendre en compte que tous les volcans ne correspondent pas à cette activité. Il faut qu'ils soient dotés d'un lac de lave, dans un cratère à ciel ouvert. Dans le cas contraire, les déchets resteraient bloqués dans la cheminée du volcan, ce qui poserait problème. De plus, il doit être actif, bien entendu. Ceux correspondant à cette description ne sont que cinq dans le monde, et sont souvent éloignés de tout (pour des raisons évidentes). Il faut imaginer qu'il faudrait construire des infrastructures pour pouvoir s'y rendre et pratiquer cette incinération. Un manque de praticité donc. Si l'on ajoute cela aux autres problèmes évoqués auparavant, on comprend pourquoi les volcans ne sont pas utilisés comme incinérateur d'ordures.

Les spécialistes pensent également que cela pourrait modifier le comportement du volcan. Il serait donc bien plus sensible. Il faudrait faire face à des rejets de fumées, de poussières ou même à des éruptions imprévues. Et ce dernier point est également un frein à cette idée : les éruptions. Cet élément en rebute plus d'un, à cause du danger-même de l'outil.

Ce concept ne date pas d'aujourd'hui, mais au final, la réalisation est complexe, voire impossible. Voilà pourquoi les volcans ne sont pas utilisés comme incinérateur d'ordures. 

(Source : Ademe et EPA).

ASTRONOMY - North Star: Polaris and Surrounding Dust

 2021 April 28

A picture of the the star Polaris surrounded by gas clouds and other stars.
Please see the explanation for more detailed information.

North Star: Polaris and Surrounding Dust
Image Credit & Copyright: Bray Falls

Explanation: Why is Polaris called the North Star? First, Polaris is the nearest bright star toward the north spin axis of the Earth. Therefore, as the Earth turns, stars appear to revolve around Polaris, but Polaris itself always stays in the same northerly direction -- making it the North Star. Since no bright star is near the south spin axis of the Earth, there is currently no South Star. Thousands of years ago, Earth's spin axis pointed in a slightly different direction so that Vega was the North Star. Although Polaris is not the brightest star on the sky, it is easily located because it is nearly aligned with two stars in the cup of the Big DipperPolaris is near the center of the eight-degree wide featured image, an image that has been digitally manipulated to suppress surrounding dim stars but accentuate the faint gas and dust of the Intergalactic Flux Nebula (IFN). The surface of Cepheid Polaris slowly pulsates, causing the star to change its brightness by a few percent over the course of a few days.

27/04/2021

ASTRONOMY - Animation: Black Hole Destroys Star

 2021 April 27

Animation: Black Hole Destroys Star
Video Illustration Credit: DESYScience Communication Lab

Explanation: What happens if a star gets too close to a black hole? The black hole can rip it apart -- but how? It's not the high gravitational attraction itself that's the problem -- it's the difference in gravitational pull across the star that creates the destruction. In the featured animated video illustrating this disintegration, you first see a star approaching the black hole. Increasing in orbital speed, the star's outer atmosphere is ripped away during closest approach. Much of the star's atmosphere disperses into deep space, but some continues to orbit the black hole and forms an accretion disk. The animation then takes you into the accretion disk while looking toward the black hole. Including the strange visual effects of gravitational lensing, you can even see the far side of the disk. Finally, you look along one of the jets being expelled along the spin axis. Theoretical models indicate that these jets not only expel energetic gas, but create energetic neutrinos -- one of which may have been seen recently on Earth.

26/04/2021

PRATIQUE/POURQUOI - Pourquoi l'électricité peut-elle tuer ?

Une décharge électrique peut tuer de trois façons: brûlure, asphyxie et arrêt cardiaque. Bien que notre corps produise lui-même naturellement de l'électricité pour commander ses fonctions vitales, une trop forte intensité de courant perturbe le système. Dès 20 milliampères les muscles se contractent, risquant ainsi à bloquer la respiration: c'est l'asphyxie. Entre 100 et 300 milliampères le coeur s'emballe, de petites contractions rapides apparaissent: c'est la fibrillation, aux effets souvent irréversibles et quelquefois fatals. Soumis à des courants plus forts, le coeur ne fibrille pas mais la résistance électrique du corps s'opposant à la circulation électrique échauffe les tissus et brûle les organes.

SANTé/MEDECINE - Cancer rare : ces symptômes passent souvent inaperçus... (3/3)

Le cancer des voies biliaires : un cancer silencieux aux conséquences graves Lorsque le cancer des voies biliaires progresse, il peut bloque...